Історія філософії кожного народу неповторна і проявляється через унікальні особливості, які загалом відбивають дух його культурної традиції. Особливістю української філософії завжди було осягнення, в якому образне переважало над логічним, чуттєве — над понятійним.

Так українська філософія шукала живі відповіді на вічні питання. Істина переважно розглядалася з етичної точки зору, ніж з теоретико-пізнавальної. Як стає зрозумілим сьогодні, звершення української філософської думки, в центрі інтересу якої завжди залишалася жива людина, стають все більш актуальними.

Дмитро Чижевський
(1894–1977)
Український науковець-енциклопедист; культуролог-славіст, філософ, літературознавець, релігієзнавець, лінгвіст, дослідник української і слов’янської літератур, історії культури, філософії, релігійної думки й слов’янської духовності

Його називають найбільшим українським славістом, на його честь названо кафедру української літератури в Гарварді, йому вдалося зробити значний внесок у гуманітарні науки в кожній країні, де він працював, але в Україні, яку він покинув після окупації її більшовиками у 1921 році, його постать залишається маловідомою.

Один перелік його творів та наукових інтересів говорить про те, що перед нами – учений-енциклопедист. Але при тому, що він брався за різні науки, йому вдавалося займатися ними ґрунтовно і в деяких галузях зробити наукові відкриття.

Дмитро Чижевський гімназист
Народився Чижевський Дмитро Іванович 4 квітня (23 березня) 1894 р. у місті Олександрія Херсонської губернії (тепер — Кіровоградської області). Закінчив Олександрійську чоловічу гімназію (1911). Вищу освіту здобував у Петербурзькому (1911—1913) та Київському (1914—1919) університетах.
У передреволюційному Києві Дмитро Чижевський брав участь у діяльності студентських та робітничих гуртків. Брав участь у революції 1917 (член Української Центральної Ради). Був активним членом партії меншовиків та представником цієї партії в Малій Раді українського уряду (1918), мав перспективу стати міністром праці України. Паралельно він викладав філософію в Київському університеті, та мовознавство на Вищих жіночих курсах. Як згадує товариш Чижевського Панас Феденко, ще тоді в спілкуванні та листуванні вони свідомо перешли на українську мову. Після зайняття Києва більшовиками Чижевського було ув'язнено й засуджено до смертної кари. Завдяки випадковості йому вдалося врятуватися.
1921 року виїхав до Німеччини, де навчався в Гейдельберзькому та Фрейбурзькому університетах.
Родина Чижевських. На світлині Дмитро Чижевський (1894–1977) із батьком Іваном, матір’ю Марією та сестрою Марією
Будинок, у якому мешкала родина Дмитра Чижевського в місті Олександрія. Нині — музей, присвячений життю, творчості та діяльності родини Чижевських. роживали в цьому помешканні понад 100 років тому, з 1910 по 1923 роки
Меморіальна дошка на честь Дмитра Чижевського на будинку в Олександрії.

Дмитро Чижевський належав до тих інтелектуалів, світогляд яких формувався під впливом духовного світу родини. Батько, Іван Чижевський брав активну участь у земському русі, став членом кадетської партії. В одній зі своїх біографій Дмитро Чижевський відзначав, що духовні інтереси його батьків досить рано обумовили його власну спрямованість.

З 1924 року викладає в Українському педагогічному інституті в Празі, а з 1929 — в Українському Вільному університеті в Мюнхені. У 1949—1956 роках працює на посаді професора Гарвардського університету (США), завідує філософським відділом Української Вільної Академії наук у Нью-Йорку.
З 1956 року й до кінця життя обіймає посаду професора, керівника Інституту славістики Гейдельберзького університету.

Наукова діяльність

У багатогранній науковій діяльності Чижевський виявив велику ерудицію і зробив значний внесок у дослідження історії літератури, у критику, філологію, естетику й філософію (російську, українську, словацьку, чеську, польську й німецьку, хоча з 1000 наукових розвідок найбільша частка — близько 200 — присвячено Україні). Наукові праці із славістики, історії літератури, філософії, філології.

Дмитро Чижевський — автор фундаментальних праць «Філософія на Україні», «Нариси з історії філософії на Україні», «Гегель в Росії», «Філософія Сковороди», «Історія української літератури від початків до доби реалізму» та інших. Автор «теорії стилів». Фактично він створив інститут славістики Гайдельберзького університету , оскільки до приходу вченого той існував лише номінально. Ця робота стала справою його життя. «Він віддав інститутові всю душу, інститут був для нього домом, дружиною і дитиною», — писав його сучасник поляк А. Вінценз. У рекордний строк бібліотека інституту зібрала понад 30 тисяч томів. З 1962 — член Гайдельберзької Академії, член-засновник Української вільної АН в США.

Наукова діяльність відтоді стала основою його життя: професор Українського вільного університету, викладач університетів Галле, Єни, Марбургу, Гайдельбергу, Кельна. Паралельно вчиться у мислителів XX століття К.Ясперса та М.Хайдеггера (основоположники екзистенціалізму), Е.Гуссерля (фундатора феноменології). Вчений був самовідданим бібліофілом (наприклад, у Гарвард привіз із собою 13 тисяч рідкісних книг, фактично зібраних зі всієї Європи).


Дослідження бароко
Чижевський першим відкрив слов'янське і зокрема українське бароко, а історію української літератури намагався побудувати як історію стилів: підкреслюючи початковий зв'язок з візантійською культурною сферою та вказуючи на співзвучну зміну стилів з західними впливами (з 16 ст.).
Разом з тим феномен українського бароко вчений ставив у загальноєвропейський контекст, не вичленовуючи лише стилістику, а підкреслюючи тотальність барокового мислення у ті часи.
У праці «Літературний український барок» він писав: "Часто дивуються, як представник модерної астрономії Кеплер міг разом з тим займатися астрологією, — часто роблять спроби, ігноруючи синтетичний характер культури барока, з'ясувати це «протиріччя» так, що Кеплер, мовляв, займався астрологією для заробітку, а астрономією з власного наукового переконання. Коли трохи заглибитися в читання творів великого швабського вченого, легко побачити, що таке пояснення є цілковитою помилкою: науковий ідеал Кеплера сполучав в собі і стару, і нову науку. Самий стиль суто астрономічних творів Кеплера стоїть в різкому протиріччі до наукового стилю нашої сучасности: Кеплер сполучує надзвичайну екзактність спостережень та віру в абсолютну точність числових, геометричних закономірностей у світі з вірою у всебічну гармонію світу, яка відкривається не лише емпіричному дослідженню, а так само і дедукції, навіть фантазії, напівмістичній інтуїції вченого…
Суспільно-політичні погляди і переконання
В еміграції Дмитро Чижевський вже не займався політикою, проте мав певні переконання, які постійно проявляв у своїх діях.
Дмитро Чижевський завжди принципово відрізняв українську культуру і мову від російської (великоруської) і від своїх німецьких колег за фахом вимагав слідувати цьому. В приватному житті та в стосунках з колегами він навпаки — ніколи не ділив людей за етнічною ознакою.
З іншого боку, українські кола були незадоволені науковими стосунками вченого з російською діаспорою, дорікали йому за недостатній патріотизм. Чижевський вважав культурні зв'язки між людьми і народами більш важливими, ніж політичні, всіляко підтримував і розвивав ці зв'язки без огляду на національність.
Водночас радянські та східнонімецькі славісти посилили пропагандистську кампанію проти нього, звинувачуючи вченого в українському націоналізмі і засуджуючи та замовчуючи його праці. Протягом всього життя Дмитро Чижевський вкрай вороже ставився до радянської ладу і не приховував цього. Інколи він дозволяв собі влаштовувати скандальні публічні демонстрації. У 1968 році Чижевський, піднявшись на трибуну міжнародної наукової конференції для виголошення запланованої доповіді, заявив про неможливість виступати в присутності вчених з Радянського Союзу, оскільки вони паплюжать науку. За збігом обставин цей демарш трапився у Празі, за тиждень до того, як у місто вступили радянські танки.
У кінці життя світогляду Дмитра Чижевського був притаманний космополітизм. Вчений був палко переконаний, що «найважливішим культурним чинником є особисті зв'язки людей, передусім через кордони, що є в Європі такі затісні для націй…Культурні зв'язки народів я вважаю вагомішими за політичні».

Становлення і розвиток чижевськознавчих студій в Україні й закордоном
  • 1 етап (30-ті — 40-ві рр. ХХ ст.) — поява перших позитивних рецензій (П. Біциллі, С. Гессена, М. Лосського, Г. Флоровського, С. Франка) на праці Д. Чижевського та публікація коротких заміток і повідомлень про його доповіді, які він прочитав у різних наукових гуртках і товариствах, що були написані пересічними слухачами;
  • 2 етап (50-ті — 70-ті рр. ХХ ст.) — видання ювілейних збірників на пошану Д. Чижевського (1954 р., 1964 р., 1974 р.); публікація статей про його коменіологічні, славістичні, українознавчі дослідження на філософську й літературознавчу тематику; укладання бібліографічного покажчику праць вченого; публікація посмертних споминів та некрологів (1977 р.). Для цього етапу характерними є видання поодиноких статей радянських науковців (О. Білецький, О. Гигор'єв, Р. Данилевський, В. Кулєшов) з різкою критикою його «націоналістично-буржуазної» концепції української й російської літератури;
  • 3 етап (80-ті — 90-ті рр. ХХ ст.) — дослідження філософської й літературознавчої спадщини Д. Чижевського європейськими дослідниками; робота з каталогізації й опису його бібліотеки у Гайдельберзі та Галле. Початок 90-х рр. ХХ ст. — період вивчення й інтерпретації життя, діяльності й поглядів Д. Чижевського в Україні. Характерними рисами цього періоду є проведення конференцій й семінарів, присвячених українському славісту, виконання дисертаційних досліджень з вивчення його філософської спадщини, видання окремих праць Д. Чижевського («Нариси з історії філософії на Україні», «Історія української літератури», «Реалізм в українській літературі»);
  • 4 етап (початок ХХІ ст. — до сьогодення) — новий період рецепції наукового доробку Д. Чижевського, що характеризується інтерпретацією ідей видатного славіста крізь призму культурологічних, компаративних, міждисциплінарних підходів. Найбільшої ваги у вивченні спадщини Д. Чижевського відіграють дисертаційні й монографічні дослідження (О. Бистрова, О. Блашків, І. Валявко, В. Кортгаазе, В. Лучкевич, Н. Над'ярних, А. Ріхтер, О. Чуднов, В. Янцен та ін.), дослідження архівної й епістолярної спадщини вченого, повне видання й коментування його праць.
Праці
  • «Логіка» (1924)
  • «Dostojevskij Studien» (1931)
  • «Hegel bei den Slaven» (1934)
  • «Štúrova filozofia života» (1941)
  • «Geschichte der altrussischen Literatur: Kiever Epoche» (1948 і 1960)
  • «Outline of Comparative Slavic Literatures» (1952)
  • «On Romanticism in Slavic Literatures» (1957)
  • «Das heilige Russland» (1959)
  • «Russland zwischen Ost und West» (1961)
  • «Russische Literaturgeschichte des 19 Jahrhunderts» (1964)
  • «Comparative History of Slavic Literatures» (1971)

Використані джерела:

Дмитро Чижевський: шлях до України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zn.ua/ukr/HISTORY/dmitro-chizhevskiy-shlyah-do-ukrayini-_.html , вільний. - Назва з екрана. - Дата публікації : 26.09.2014. - Дата перегляду : 01.04.2024.


118 років тому народився Дмитро Чижевський. Цікаві факти про вченого [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://ridna.ua/2012/04/118-rokiv-tomu-narodyvsya-dmytro-chyzhevskyj-tsikavi-fakty-pro-vchenoho/ , вільний. - Назва з екрана. - Дата публікації : 05.04.2012. - Дата перегляду : 01.04.2024.


Дмитро Чижевський: громадянин УНР, дослідник Сковороди, славіст світового рівня [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nspu.com.ua/novini/dmitro-chizhevskij-gromadyanin-unr-doslidnik-skovorodi-slavist-svitovogo-rivnya/ , вільний. - Назва з екрана. - Дата публікації : 05.04.2021. - Дата перегляду : 03.04.2024.


Щур, Марія. Дмитро Чижевський: громадянин УНР, дослідник Сковороди, славіст світового рівня [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/chyzhevsky-slavist-ukrajina-nimechchyna/31182570.html , вільний. - Назва з екрана. - Дата публікації : 04.04.2021. - Дата перегляду : 02.04.2024.



This site was made on Tilda — a website builder that helps to create a website without any code
Create a website